top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAmit Gerufi

סיפור נישואים - נטפליקס - סקירה מעיניו של מגשר משפחתי


אז כמו רבים צפיתי בציפייה בסרט סיפור נישואים עטור הפרסים של הבמאי נוח באומבך בנטפליקס. כמי שעוסק בגישור וגירושין מזה כעשור, סיקרן אותי מאוד כיצד יוצג שם תהליך הגירושין והאם הוא יהיה נאמן למציאות.


ראשית אתייחס לשם הסרט, האמת שאני לא יכול לחשוב על שם טוב יותר לסרט החדש של נטפליקס. כבר לא מעט שנים שאני שומע בחדר הגישור סיפורי נישואים. סיפור הוא דרך נפלאה להבין את עולמו של המספר, את נקודת מבטו את רגשותיו, השקפת עולמו. גירושין הוא בהחלט חלק מסיפור הנישואין של זוגות רבים. בימינו.


הסרט מתחיל בפגישה של צ'ארלי (אדם דרייבר) וניקול (סקרלט ג'והנסון) בפגישה עם מגשר. המגשר מבקש מכל אחד מהם למלא עמוד שלם בסופרלטיבים על בן זוגו ולציין את הסיבות שגרמו לו לבחור בו כבן זו.

הבקשה לכשעצמה היא יפה ומובנת. לעיתים יש לחזור לנקודת ההתחלה כדי להיזכר ממה נבע החיבור ולראות

תמונה שלמה יותר, אך הזוג מגלה התנגדות להקריא את שכתבו, המגשר מתעקש והתהליך מסתיים.


טעותו הפטאלית של המגשר היא חוסר הגמישות והתאמת התהליך לזוג. אם לומר את האמת, רוב הזוגות שפגשתי לאורך הדרך בחדר הגישור, היו מגיבים בדיוק כמו צ'ארלי וניקול לבקשתו של המגשר. הסיפור העצוב הוא, שנראה שלפחות בהתחלה היה להם רצון לקיים את תהליך הפרידה באופן משותף. הניסיון הכושל בחדר הגישור, דן אותם במקרה הזה, לדרך ארוכה, יקרה וכואבת.


כאשר בוחרים מגשר משפחתי חשוב לקחת שני דברים משמעותיים בחשבון:


1.היכרות עם החוק והפסיקה- נכון גישור הוא לא משפט אך ידע משפטי בהחלט חיוני לקידום התהליך והבנת הזכויות. הפסיקה אינה מחיבת בחדר הגישור אך היא לעיתים מהווה בסיס להשוואה לבחינת המציאות וההסכמות שאליהן מגיע הזוג.


2.גישה – גישור הוא תהליך אינטימי וחשוף, חשוב שתהיה כימיה עם המגשר/ת, חשוב שהגישה שלו תהיה מתאימה, שתהיה לו הבנה מהי משפחה ומהו תהליך השינוי אותו היא עתידה לעבור. שידע להדריך את הזוג כיצד לנהל שיחה עם הילדים ומתי. מעל הכל חשוב שידע להתאים את התהליך לזוג ולא ההפך.


שינוי כיוון


בהמשך דרכם, ניקול וצ'ארלי פונים כמו זוגות רבים בארץ ובעולם לשדה המשפטי. תחילה, הם מוצאים שם תחושת הגנה וביטחון בידיהם של עורכי הדין המפולפלים (אשר משחקים באופן יוצא מן הכלל על ידי ריי ליוטה ולורה דרן).




עורכי הדין כפי שמצופה מהם לעשות, מושכים את הזוג רחוק יותר אחד מהשנייה. לא כי הם רעים או מנסים לפגוע, אלא פשוט כי אלו חוקי הפורמט. במלחמה יש מנצחים ומפסידים ואך אחד מהם לא מעוניין להיות בצד המפסיד. הקרב כצפוי עקוב מדם, גובה משניהם מחיר כבד ויקר ביותר ומעביר את מערכת היחסים לפסים שהם לא שיערו שיגיעו אליה.


מעניין לראות איך סיפור הנישואים אצל זוגות רבים כמו גם בסרט משוכתב, נוכח תהליך הפרידה הכואב. לעיתים, לא רק המשך הסיפור נכתב, אלא תחילתו אף היא משוכתבת נוכח השינוי שהצדדים עברו או נוכח הכעסים אשר צברו. פתאום מסיפור שיתכן והיה רומנטי בתחילת דרכו, נכתב לו סיפור על קורבן ועריץ, תמימות והתפכחות.


הסרט מדגים לנו בצורה נפלאה, עדינה ונאמנה את המציאות של זוגות רבים בתהליך. את הסיבוב הגדול שצ'ארלי וניקול עשו בסיוע עורכי הדין הנאמנים שלהם כדי להגיע לבסוף בחזרה לנקודת ההתחלה, ליחסים. סיבוב אשר הביא אותם להטיח האשמות הדדיות שאינן רלוונטיות למי שהם באמת, סיבוב שיצר מרחק גדול ביניהם, סיבוב בו כל אחד חווה קשיים (ולאו דווקא כאלה הקשורים לפרידה), איבוד ההון הכלכלי המשותף לטובת מימון התהליך וכמובן, זמן יקר שהפך את הפרידה לקשה יותר וכואבת יותר ממה שהייתה ממילא.


האמת הפשוטה היא כי כאשר יש ילדים, יש שותפות. כזו או אחרת. שותפות אשר הייתה במהלך חיי הנישואין ותמשיך גם אחרי. כל מי שעבר את התהליך המורכב של גירושין יעיד שבדרך כלל אין פה "קליר קאט" מבחינה זוגית אולי יש, אך מבחינה משפחתית, אין. שאלות כמו לאיזה חוגים הם ילכו? האם לתת אקמול או לא? כיצד נחגוג בר/בת מצווה? צו גיוס, נישואין נכדים וכו' ימשיכו ללוות הורים גם שנים לאחר הפרידה ויהוו מוקדים המצריכים תקשורת.


פנייה דמיונית למגשר בסרט:


מגשר יקר, בבואך לפגישה עם הזוג, ראשית הקשב. נסה לשמוע ולראות היכן מערכת היחסים נמצאת כעת. ניקול כועסת? אוקי, שב עמה לבד כמה רגעים, נסה להבין מה הכי כואב לה, ממה היא הכי פוחדת, הבטח לה שנתייחס לכך במהלך הדרך, שנדאג שההסכם ייקח זאת בחשבון. עשה זאת גם עם צ'ארלי.


הזכר להם שאחרי שהם יסיימו את מערכת היחסים הזוגית ויוכלו להמשיך את חייהם האישיים, הם עדיין ימשיכו להיות משפחה. הזכר להם שטובת שניהם היא של בנם המשותף. הסבר להם שעל מנת להבטיח לו בריאות נפשית וחוסן, יש להם כאן הזדמנות נפלאה להדגים לו איך להתמודד עם קונפליקט בחייו הבוגרים. הזכר להם ששניהם מעוניינים שלשניהם יהיה טוב כי בנם זקוק להורים יציבים שיכולים לעמוד בזכות עצמם. אפשר להם לבנות סיפור חדש נפרד ומשותף, החזר אותם למגרש המשפחתי, למגרש הביתי.



79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page