top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAmit Gerufi

רִיטְרַגְטִינְג של המיינד

עודכן: 12 באוג׳ 2020




כשהתחלתי לבנות את האתר הראשון שלי. התייעצתי עם כמה חברים שעוסקים בבניית וקידום אתרים. כולם אמרו לי: "קדימה עכשיו שיש אתר תתחיל לפרסם בפייסבוק ותעשה "רִיטְרַגְטִינְג"!

"רי" מה? שאלתי בעיניים פעורות..

רִיטְרַגְטִינְג כן כן Re targeting..


פייסבוק מאזין לי?

כולנו מכירים את היכולת ה"קוסמית" של פייסבוק ודומיו להראות לנו מודעות של דברים שבמקרה חיפשנו או רצינו לרכוש. היום כבר כמעט כולנו מבינים שבכל פעם שאנחנו מחפשים דברים ברשת או נכנסים לאתרים לרכישת מוצר כזה או אחר. אנחנו למעשה "נצבעים".

מעתה ואילך אנחנו מסומנים כאנשים אשר מתעניינים בנושא הנ"ל והנה אנחנו מתחילים לקבל עוד ועוד תוכן דומה או פרסומות. הדבר נכון גם לגבי פייסבוק אשר בוחר להראות לנו בפיד שלנו (חוץ מפרסומות) רק חברים אשר אנחנו נוטים לעקוב אחריהם!


ובכן, אמנם הדבר נשמע מהפכני ומהווה בשורה בעולם הצרכנות והשיווק הדיגיטלי כבר לא מעט שנים. אך כשעצרתי לחשוב על כך הבנתי שזו גירסה פרימטיבית ודי ראשונית של האופן שבו המח האנושי עובד ממילא.


נתחיל בניסוי:

עצמו עיניים וחשבו על הצבע אדום דמיינו אותו ממש.


כעת, פתחו את עיניכם ונסו לספור כמה פריטים אדומים יש סביבכם?

.

יש לא מעט נכון?




מערכת ההפעלה הרשתית (RAS)


ידוע לנו כי לתודעה שלנו יש יכולת להראות לנו עוד ממה שאנו עסוקים בו. נשים בהריון ישימו לב לכך שהמון נשים בהריון, משתמשי אייפון חדיש יזהו פתאום משתמשי אייפון חדשים סביבם וכדו'. אך מדוע?


הסיבה לכך טמונה בפעילותה של מערכת ההפעלה הרשתית (Reticular Activating System-RAS) אשר תפקידה לסנן את הגירויים המגיעים מהחושים שלנו על מנת שלא נחוש הצפה במידע. זהו השער דרכו מגיעה האינפורמציה מהחושים ומהווה פילטר אשר מסנן את מה שחשוב לנו לשים לב אליו בהתאם למה שהקדשנו לו תשומת לב.


ז"א שאם חיפשנו או נחשפנו למידע כזה או אחר, במודע או שלא, נתחיל לראות עוד ועוד ועוד ממנו!!!

היכולת הזו מסבירה מגוון רחב של התנהגויות אנושיות ואפילו נורמות חברתיות.


כך לדוגמא עיסוק יתר בבעיה או אסון, יגרום לנו לחשוב שמדובר בתופעה רחבה הרבה יותר ממה שהיא באמת. על הצד החיובי, על כך גם מתבססת למעשה הפסיכולוגיה החיובית ושיטות האימון השונות בגיבוש תפיסות עולם ופרשנויות חיוביות או ניסוח מטרות אשר "יזמנו" אלינו עוד שפע והזדמנויות.


תרנוגלת או ביצה...

נדמה לנו לפעמים כי הקדמה והטכנולוגיה מולידים רעיונות מהפכניים וחדשניים. אך בפועל, מרביתם למעשה מנסים לחכות את הטבע הקיים. רעיונות גדולים כמו Big DATA, Machine Learning ואלגוריתמים שונים ומורכבים, הם הקודים הבסיסיים של מערכת ההפעלה הפרימיטיבית של היצור האנושי והמח האנושי.


המח שלנו, האישיות שלנו וגם הגוף והרוח שלנו הם כידוע מכשירים הרבה יותר מתקדמים מכל טכנולוגיה הידועה לאדם, וכן, גם בהם לעיתים מתרחשים באגים...

אז מה עושים עם כל זה? אתם שואלים?


ובכן, נסיים במשפט הידוע של הרבי נחמן מברסלב:


"אתה נמצא היכן שמחשבותייך נמצאות, ודא שהן נמצאות במקום שבו אתה רוצה להיות"




לקריאה נוספת על הRAS :




211 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page